انتشار مجموعه پژوهشی‌های تطبیقی استاد مسعود صدوق (ره)

ضرورت پژوهش‌های «تطبیقی» در کلام بنیانگذار «فرهنگستان علوم اسلامی» مرحوم علامه حسینی الهاشمی:

در پژوهش یكی از چیزهایی كه بسیار مهم است و تفهیم را تسهیل می‌كند…، «تطبیق از زبان مبدأ به زبان مقصد» است. اصولاً در جامعه یک ارتكازی وجود دارد كه ذهن همه خارج از آن شكل نمی‌گیرد… [اما] ما در اینجا یک مفاهیم دیگر و یک دستگاه مفهومی داریم…

كار تطبیق به نظرات مختلف، تفاهم را تسهیل و ساده می‌كند و امكان سنجش می‌دهد. پس تطبیق در تفهیم كار پژوهش اساس می‌باشد… و اگر كسی بخواهد به بحث مسلّط شود چاره‌ای جز تطبیق نیست. از یک مطلب باید پرهیز كنید به اینكه بخواهید با كمک توجیه، صحبتی را به كسی نسبت بدهید یا صحّت آن‌ را اثبات كنید… بلكه باید از صراحت‌ها و بالاتر از آن، از نتایج و كبری و صغری و متن دلیلیت كار آن‌ها استفاده كرد.  لذا اگر چنین كاری را انجام دهید یقین دارم كه نصرت حضرت ولی‌عصر(ع) همراه ماست.

سلسله جلسات «فلسفه اصول»؛ جلسه ۲۶ ـ ۱۷/۹/۱۳۷۸

 

به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق اندیشمند انقلاب فرهنگی و مؤسس حسینیه اندیشه، مجموعه پژوهشی‌‌های تطبیقی آن استاد فرزانه برای بهره‌برداری علمی نخبگان و اندیشمندان انقلاب اسلامی در وب‌سایت حسینیه اندیشه بارگذاری شد.

✔ قابل ذکر است پژوهشی تطبیقی مرحوم استاد صدوق، بالغ بر ۱۶۰ عنوان پژوهشی است که با هدف انقلاب فرهنگی و از طریق تطبیق دستاوردهای پژوهشی مرحوم علامه حسینی الهاشمی بر «ساختار و سرفصل‌های اصلی علوم متداول» صورت گرفته است تا با انتقال این مباحث عمیق به متخصصین و نخبگانِ «حوزه و دانشگاه و مدیران اجرایی» و فراهم‌ شدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، امکان بهره‌مندی جامعه علمی و اجرایی کشور برای حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی میسر گردد.

آدرس فهرست عناوین و دریافت اسناد

hsnand.ir/nkol
Avatar

سردبیر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.