«اقتصاد متناسب با انقلاب» در نگاه مرحوم علامه حسینی الهاشمی

به مناسبت سالروز رحلت علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، روزنامه ایران در شماره ۷۸۶۲ (۱۱ اسفند ۱۴۰۰) منتشر کرد:

«اقتصاد متناسب با انقلاب» در نگاه مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی

 قابل ذکر است این مقاله، برگفته از مباحث پژوهشی مرحوم علامه حسینی الهاشمی می‌باشد که به قلم حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری (عضو هیئت علمی حسینیه اندیشه) تنظیم گردیده و در صدد بیان این مباحث اساسی است:

  • چرا تورم در اقتصاد ایران به بیماری مزمنی تبدیل شده که همه دولت‌ها با هر سلیقه و مذاق سیاسی را در کنترل خود ناکام گذاشته است؟
  • مسأله در گرو «متخصص اصولگرا» یا «کارشناس اصلاح‌طلب» نیست؛ بلکه مشکل به خود «کارشناسی» و «روش‌های متداول» و «تخصص‌های موجود» باز می‌گردد؛ تخصصی که فارغ از غیراسلامی یا مادی‌بودن آن و گذشته از کارآمدیش در کنترل تورم دیگر کشورها، قادر به کنترل «تورم ایران» نیست و امکان عینی برای موفقیت در این عرصه ندارد. چون این تورم مزمن، ناشی از روابط اقتصادی خاصی است که پس از انقلاب در ایران شکل گرفته و کارشناسی موجود، ناتوان از ملاحظه و تحلیل آن روابط است!
  • ‌کارشناسی موجود، علت تورم را صرفاً در ناترازی و عدم توازن بین «عرضه» و «تقاضا» جست‌وجو می‌کند و معتقد است که اگر نقدینگی به سوی سرمایه‌گذاری در تولید سوق داده شود، عرضه (تولید) از تقاضا (مصرف) پیشی می‌گیرد و بدین ترتیب، از تورم جلوگیری خواهد شد. اما علامه حسینی تصریح می‌کند: «در کشوری که چنین انقلابی رخ داده، محال است این سیکل رخ بدهد و محال است بتوان نظام سرمایه‌داری را تا آخر خط پیاده کرد».
  • انقلاب اسلامی همان‌طور که با تغییر واقعیت‌های سیاسی، همه متخصصان علوم‌ سیاسی را در برابر پیروزی خود شگفت‌زده کرد؛ «واقعیت‌های اقتصادی جدیدی» را نیز در رفتار مردم ایران پدید آورده که متخصصان علوم‌اقتصادی از پیش‌بینی و هدایت آن عاجزند.
  • انقلاب اسلامی با تغییر وجدان عمومی مردم ایران، کارایی «مکانیزم عرضه و تقاضا» را هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا دچار اختلال کرده تا حتی‌الامکان، از شعار مهم خود یعنی «عدالت» دفاع کند.
 
hsnand.ir/8e5a
محمد صادق حیدری

محمد صادق حیدری

دبیر هیات علمی حسینیه اندیشه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.