هجمه‌ «ساختارهای فرهنگ‌سازِ مادّی و سنّتی» به «هویت مادری و فرزندآوری»

به‌مناسبت پیام اخیر مقام معظم رهبری به فعالان حوزه جمعیت و تاکید ایشان بر فرهنگسازی در فضای عمومی برای این مهم، تحلیل «واحد خواهران حسینیه اندیشه» از «موانع فرهنگ‌سازی» برای عبور از بحران کاهش جمعیت با عنوان:

چالش‌های «ساختارهای فرهنگ‌سازِ مادّی و سنّتی» برای «هویت مادری»

در شماره ۷۹۲۲ روزنامه ایران مورخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد.

در این تحلیل اجمالی، ضمن بیان ابعاد هجمه «هویت تحصیل و اشتغال مادی» به «هویت مادری و فرزندآوری» و شناخت ضعف‌های «فرهنگ سنتی» برای دفاع از این تهاجم همه‌جانبه،‌ پیشنهاداتی در جهت ایجاد «هویت کاربردی و ارزش اجتماعی» برای منزلت مادری و فرزندآوری مطرح شده است.

 

عناوین اصلی مطرح شده در این تحلیل:

  • فرهنگ‌سازی موثر برای افزایش نسل، در گرو شناخت عمیق از «عوامل فرهنگ‌ساز در جهت کاهش جمعیت»
  • معرفی اولین عامل فرهنگ‌ساز در جهت کاهش فرزندآوری: توسعه رقابت زنان با مردان برای سهم بیشتر در تولید ثروت، بر اثر تبدیل «تحصیل و اشتغال مادی» به منشأ آبرو و هویت اجتماعی زنان در تمدن مُدرن
  • معرفی دومین عامل فرهنگ‌ساز در جهت کاهش فرزندآوری: فهم سنّتی از دین و مسئولیت‌ناپذیری آن برای تعریف هویت اجتماعی برای زنان بر مبنای دین، موجب تلازم «مادری و فرزندآوری» با «عقب‌ماندگی و انزوا»
  • ضرورت طراحی «هویت عینی و کاربردی برای زنان» بر مبنای دین (الگوی سوم زن) برای تبدیل «مادری و فرزندآوری» به ارزش اجتماعی؛ موجب تحول در «الگوی تحصیل و اشتغال مادّی» و تغییر در «فهم سنّتی از دین»
  • تغییر در فهم سنّتی بر مبنای فرهنگ انبیاء: حاکمیت «توسعه وحدت کلمه مومنین» و «درگیری با دستگاه کفر و نفاق» بر همه احکام شرعی؛ به عنوان منشأ تعریف هویت و تکلیف اجتماعی برای زنان و مردان
  • کاربردی‌شدن درک فوق بر اساس توجه به وصف «عاطفه» به عنوان خاصیت تکوینی زنان؛ منشأ طراحی هویت اجتماعی دینی آنان بر محور «مدیریت عواطف اجتماعی» در راستای «وحدت کلمه مومنین» و «درگیری با کفر و نفاق»
  • اقتدای زنان ایرانی به مدیریت تاریخی عواطف توسط حضرت زهرا (س)، منشأ حضور وجدانی آنان در مسائل انقلاب و جنگ و ضرورت تئوریزه‌شدن تجارب انقلاب اسلامی در این زمینه
  • راهکار پیشنهادی: تعیین جایگاه مدیریت عواطف اجتماعی در جنگ اقتصادی نظام اسلامی با نظام سرمایه‌داری؛ منشأ احساس هویت عینی برای زنان مسلمان و عامل فرهنگ‌ساز در جهت «مادری و فرزندآوری»

دانلود فایل کامل تحلیل        دانلود صفحه روزنامه ایران

hsnand.ir/y4ne
Avatar

سردبیر

پست های مرتبط

1 نظر

    Avatar
  • “اقتدای زنان ایرانی به مدیریت تاریخی عواطف توسط حضرت زهرا (س)” در گرو آگاهی بخشی عموم مردم از شخصیت و سبک زندگی حضرت زهرا و سایر بانوانی است که در طول تاریخ مدیریت عواطف انسانی رو به بهترین وجه بعهده گرفتند و خروجی عالی رو تا کنون از خود بجای گذاشتند. ما در زمینه شناساندن عمومی این الگوهای ناب مدیریتی ضعیف عمل کردیم که این خود مساعدت جدی مردمی وارگانها و نهادهای مدیریتی رو می طلبد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.