انتشار کتاب «قدرت پنهان» برای ایام فاطمیه
شبکه «مبلغان و عملیاتهای تبلیغی» سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری علمی «حسینیه اندیشه» کتاب «قدرت پنهان» را جهت محتوای پیشنهادی برای سخنرانی فاطمیه دوم ۱۴۴۴ تدوین و منتشر نمود.
سرفصل و چکیده مباحث
مجلس اول
موضوع مجلس اول
از «سیده نساء العالمین» تا «رهبری جامعه زنان»
(نگاهی نو به سیره حضرت زهرا سلاماللهعلیها در رهبری جامعه زنان)
چکیدهای از بحث مجلس اول
در قرآن، آنجا که ظهور و بروز در دفاع از ایمان در مقابل کفر و نفاق است برای زنان، منزلت اجتماعی برشمرده است؛ اما از جنس زنانگی، عواطف، دلسوزی و محبت! نه منزلتی از جنس تحصیل و اشتغالی مادی که نظام سرمایهداری امروزه برای زنان تعریف کرده است. بر این اساس در جنگ اقتصادی و تبلیغاتی امروز نظام کفر مُدرن نیز باید برای منزلت زنان تعیین وظیفه کرد تا برای بانوان، «هویت اجتماعی» از موضع دین ایجاد شود.
مجلس دوم
موضوع مجلس دوم
رهبری جامعه زنان؛ از «مدیریت عواطف اجتماعی» در اسلام تا «مردوارگی زن» در غرب
(بررسی انتقادی هویت اجتماعی زن غربی)
چکیدهای از بحث مجلس دوم
تمدن غرب، گرچه مدّعی ایجاد هویت اجتماعی برای زن است اما در واقع باعث «مردوارگی» در بانوان میشود، زیرا همان تحصیل و اشتغال مردانه را برای زنان تجویز میکند و به فطرت رقیق آنها ضربهای اساسی وارد میکند. اما توجه به سیره مخدراتی همچون حضرت هاجر (که با عاطفه خود، مبدأ شکلگیری شهر مکه بهعنوان مرکز عبادت در کرۀ زمین شد) نشان میدهد که برای نقشآفرینی زن در جامعه، نیازی به تحصیل و اشتغال متداول در غرب نیست و «سرپرستی عواطف اجتماعی» میتواند جایگزین این مردسالاریِ مدرن شود. رفتارهای موجآفرین و حادثهساز حضرت صدیقه طاهره (س) در حمایت از نهضت نبوی، عاملی مهم در مدیریت ایشان بر جامعه زنان مدینه بود که یک نمونه از آن، موجب هدیه بزرگ الهی به ایشان در قالب «تسبیحات حضرت زهرا (س)» شد. امروزه نیز زنان مومن میتوانند هویت محلهها و شهرها را بر محور دفاع از کلمه توحید بازآرایی کنند و با مدیریت عاطفه در اقوام و همسایگان و محله، مرکزی برای جهاد تبیین در منطقه خود باشند.
مجلس سوم
موضوع مجلس سوم
از «پردهنشینی» تا «مدیریت عواطف اجتماعی»
(بررسی انتقادی رویکرد سنتی به نقش زن در جامعه)
چکیدهای از بحث مجلس سوم
خطبه فدکیه، نمونه بارزی از تسلط صدیقه طاهره (س) بر روابط اجتماعی جامعه مدینه است؛ جامعهای که در برابر فداکاریهای عظیم آن بانوی بزرگوار در دوران نهضت نبوی سر تعظیم فرود میآورند و پیامبر اکرم (ص) در واکنش به این رفتارها، ندای «فداها ابوها» سر میدهد. البته تفکر سنتی با استناد به روایاتی مانند «ان تلزم قعر بیتها»، نقش اجتماعی زن را به موارد اضطرار محدود میکند. اما اولا این نگرانی از حضور اجتماعی زن، ناشی از هویت اجتماعی زنِ غربی است و الا مدیریت عواطف همراه با بروز حیاء و عفت است و نه تبرج به شهوات. ثانیا امروزه دشمن پس از قرنها تحقیر زن، او را به میدان آورده و با تمام نیروی انسانی به کلمه توحید حملهور است. در چنین شرایطی نمیتوان مقابله با دشمن و دفاع از کلمه توحید را فقط به نیمی از جامعه (مردان) محدود کرد؛ لذا بر فرض پذیرش نظریه اضطرار، حضور زنان مومنه (قدرت پنهان عواطف) برای دفاع از اسلام در جنگ فرهنگی و اقتصادی، از اهم مصادیق اضطرار است.
مجلس چهارم
موضوع مجلس چهارم
انقلاب اسلامی و رستاخیز «مدیریت عواطف اجتماعی»
(بازخوانی نقش انقلاب اسلامی در احیاء هویت اجتماعی زن مسلمان)
چکیدهای از بحث مجلس چهارم:
حضرت فاطمه (س) با شکستن الگوی مصرفِ اهلدنیا، فضا را برای درگیری با قطب تجاری حجاز فراهم کرد و جامعه را در مسیر پیامبر اکرم (ص) بسیج نمود. مواجهه انقلاب اسلامی با طواغیت زمان در ایران و جهان نیز بستری برای رشد زنان در جهت مدیریت عواطف ایجاد کرد که نمونه آن در رفتار مادران و همسران شهدا به خوبی قابل مشاهده است. امروز نیز زنان متدین ما باید در عرصه جنگ اقتصادی دست به قیام عاطفی بزنند و با شکستن الگوی مصرف غربی که گریبان ارزش پول ملی را گرفته، صحنههای جدیدی از فداکاری رقم بزنند و با پویشهایی از قبیل خرید نکردن و استفاده از کالاهای خارجی، کالاهای ارزبَر و حتی تبدیل تجمعات زنانه به فضاهای تولیدی متناسب با روحیات بانوان و مطالبه تغییر الگوی تولید بر این اساس، قدم در راه امتداد نهضت فاطمی بگذارند.
مجلس پنجم
موضوع مجلس پنجم
مدیریت عواطف اجتماعی؛ از «مصداقیابی» تا «نهادسازی»
(راهکارهای تحقق و توسعه «مدیریت عواطف اجتماعی»)
چکیدهای از بحث مجلس پنجم
فرزندان کوچکی که سه روز روزه باشند و اندک افطاری خود را به مسکین و یتیم و اسیر کافر ببخشند، تکیه به عواطف و تربیت مادری دارند که امکانات دنیوی را تحقیر کرده و آخرت را تعظیم نموده. این حادثهسازی و عرفشکنی حضرت زهرا (س)، فقط رهبری جامعه زنان مدینه نیست بلکه رهبری زنان در سطح تاریخ (سیدة نساء العالمین) است. شناخت مصادیق امروزین سرپرستی عواطف که بر محور مقابله با فشارهای جاهلیت مُدرن معیّن میشود، فتحبابی خواهد بود برای شکلگیری نهاد «مدیریت عواطف اجتماعی» تا با طراحی الگوی سوم زن، تعادل را در همه تصمیمگیریهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تمدن نوین اسلامی رقم بزند. دنیای غرب به قدرت پنهان زن، یعنی عاطفه پی نبرده است؛ غرب از زن، به جنسیت آن تکیه کرده است. اگر عاطفه وسط میدان بیاید و «قدرت پنهان» خود را آشکار کند، آنوقت بهگونهای در جهان میپیچد که مثل «محور مقاومت» تأثیرگذار خواهد بود.